STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY
Z 20 MAJA 2009 R. W SPRAWIE MOŻLIWOŚCI WPROWADZENIA
REGULAMINU PRACY PRZEZ PRACODAWCĘ
ZATRUDNIAJĄCEGO MNIEJ NIŻ 20 PRACOWNIKÓW
(GPP-152-4560-31/09/PE/RP)
Stosownie do art. 104 § 1 k.p.
regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z
tym prawa i obowiązki pracowników. Zgodnie z § 2 tego przepisu regulaminu pracy
nie wprowadza się, jeżeli w zakresie przewidzianym w § 1 obowiązują
postanowienia układu zbiorowego pracy lub gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 20
pracowników. Zatem w myśl tego przepisu obowiązek wprowadzenia regulaminu pracy
mają zatrudniający co najmniej 20 pracowników, o ile przy tym u pracodawcy nie
obowiązuje układ zbiorowy pracy określający organizację i porządek w procesie
pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracowników.
Ze względu na użyte w § 2 sformułowanie regulaminu
pracy nie wprowadza się różnie interpretowana jest dopuszczalność ustalenia regulaminu pracy przez
zatrudniającego mniej niż 20 pracowników - jako brak obowiązku wprowadzenia
regulaminu pracy przez takiego pracodawcę albo jako zakaz ustalania go przez
pracodawcę. Wydaje się jednak, że przepis ten nie przesądza o
niedopuszczalności wprowadzenia przez zatrudniającego mniej niż 20 pracowników
regulaminu pracy. Argumentem przemawiającym za takim poglądem jest brak
przepisu przewidującego utratę mocy obowiązującej regulaminu pracy w razie
zmniejszenia się liczby zatrudnionych u pracodawcy poniżej 20 pracowników.
Skoro u takiego pracodawcy może nadal obowiązywać regulamin pracy, to nie ma
przeszkód prawnych do ustalenia go przez zatrudniającego mniej niż 20
pracowników. Należy przy tym zauważyć, że z uwagi na tryb stanowienia
regulaminu pracy, gdy u pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa lub
zostanie ona utworzona, jest to rozwiązanie korzystniejsze dla pracowników, bo
wymaga uwzględnienia przy ustalaniu treści regulaminu stanowiska ich
przedstawicieli.
W razie ustalenia przez takiego pracodawcę regulaminu
pracy należy przyjąć, że nie ma on obowiązku wydawania obwieszczenia, o którym
mowa w art. 150 k.p. Co prawda zgodnie z literalnym
brzmieniem art. 150 § 1 k.p. systemy i rozkłady czasu
pracy ustala się w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem
zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy, jednak
wykładnia funkcjonalna tego przepisu przemawia za wyłączeniem tego wymogu w
stosunku do pracodawcy, który ustalił regulamin pracy. A to dlatego, że
zagadnienia określane w obwieszczeniu (systemy i rozkłady czasu pracy oraz
przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy) należą do przedmiotu regulacji
regulaminu pracy. Należy też przyjąć, że w razie ustalenia regulaminu pracy
przez zatrudniającego mniej niż 20 pracowników nie ma on obowiązku przekazywania
zatrudnionym informacji o porze nocnej, miejscu i czasie wypłaty wynagrodzenia
oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w
pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, skoro powinien to określać
regulamin pracy, a pracodawca musi zapoznać każdego pracownika z treścią
regulaminu pracy przed rozpoczęciem przez niego pracy.